"הטור האחרון שלי"

בספר משלי נאמר: "יְהַלֶּלְךָ זָר וְלֹא-פִיךָ; נָכְרִי, וְאַל-שְׂפָתֶיךָ". נזכרתי במשפט זה הבוקר כשקראתי את הטור האחרון של יאיר לפיד שפורסם  היום על פני  שלושה עמודים ענקיים תחת הכותרת "הטור האחרון שלי".  הטור היה לטעמי ארוך מידי ועמוס  פרטים, ולאלה מכם שאין סבלנות לקרוא טור כל כך ארוך ומייגע סיכמתי בקצרה בתוך 6 המסקנות הבאות:

1. יאיר אוהב את עצמו. מאד. כל הטור הוא  בעצם תוכנית שהפיק לעצמו בנוסח "חיים שכאלה". הוא מספיד את עצמו, מזכיר לעצמו את כל תולדות חייו והאנשים מהם הושפע, מודה לכל האנשים שבזכותם הגיע עד הלום…רק בלי מסיבת ההפתעה שעליה ויתר על ידי תכנון כל המהלך מראש.

2. כיאה לאורח שלו מוקדשת התוכנית "חיים שכאלה", הוא גם מרגש את עצמו עד דמעות ("לא דמעות עלו בעיני לא לחלוחית, לבכות ממש…").

3. על הדרך הוא מפרסם את ג'ינס ליוויס ואת נעלי 'טימברלנד' – כשהוא מתאר לנו, כאילו אנחנו איתו בצ'אט רומנטי בפייסבוק- מה הוא לובש ברגעים אלה ממש. כי הרגל (לפרסם) זה הרגל…ולהיות רומנטי זה משהו שפשוט עובד – עובדה שרוב התומכות בו הן נשים.

4. ואיך אפשר לכתוב או לדבר בלי להזכיר את אבא שלו? את טבעת הנישואין שלו, את העובדה שהיה עיתונאי כך וכך שנים וממנו ירש את התכונות, הדעות, האמונות …כי להיות 'הבן של'. זה גם סוג של הרגל שקשה להפטר ממנו.

5. על עצמו הוא מעיד שהוא איש של כתיבה הרבה יותר מאיש של עשייה, כשהוא מספר עד כמה קל יותר היה לעזוב את תפקידו בטלוויזיה "הטלויזיה הייתה משהו שעשיתי", וכמה קשה יותר עבורו לעזוב את כתיבת הטור  "הכתיבה היא הדרך שבה הגדרתי את עצמי…"

6. בין יתר שירי ההלל לעצמו במסגרת תוכניתנו "חיים שכאלה" הוא מפרט את תכונותיו  הטובות. להלן הרשימה המלאה: חריצות ומסירות (הפסיד רק שני טורים בכל עשרים ומשהו השנים שבהם כתב טור), השכלה רחבה (מצטט את המינגווי, טום וולף קישון ודן בן אמוץ), נדיבות ( מפרגן ומזכיר בשמותיהם את המגיהה, המאייר, העורך וכל השותפים), הגינות ("הטור שאני קובר כאן היום האמין בהגינות…"), ציוני נלהב ואיש חינוך (מזכיר כותרות של טורים שכתב "אני ציוני", "שלום כיתה א"), טוב לב ( לדבריו הקוראים נשארו איתו כי לא היה רשע כמו האחרים שקוראים ברחו  מהם), יסודי ("אני כותב לאט ומשכתב לאט…ואז אני כותב שוב ושוב) ולסיום-וזאת הייתה התכונה שהכי גרמה לי לחיוך : צניעות ( "אילו הייתי צריך להתחיל הכל מהתחלה הייתי עושה הכל בדיוק אותו דבר, אבל הייתי כותב את זה טוב יותר").

במשלי  אמנם נאמר: "יְהַלֶּלְךָ זָר וְלֹא-פִיךָ; נָכְרִי, וְאַל-שְׂפָתֶיךָ".

אך יש כאלה המפרשים אותו הפוך:  "יהללך זר, וָלא – פיך". כלומר, אם אין מי שיספר את תהילתך, עשה זאת בעצמך.

מתויג , , ,

11 מחשבות על “"הטור האחרון שלי"

  1. שרית הגיב:

    עינת!
    כל מילה בסלע….
    שריצ

  2. איילת אבנית הגיב:

    עינת, את עושה שירות רע לשלי יחימוביץ'…. , את זה אני אומרת לא רק על מה שכתבת בבלוג הנוכחי אלא גם על הפירסומים שלך בפייסבוק… תתמקדי במצע של העבודה, בדברים שהיא עשתה ורוצה לקדם ולא בלכלוכים על מועמדים אחרים או הערות לעגניות ועוקצניות 😦

    • אני לא רק משרתת את שלי יחימוביץ'. אני גם כותבת מה אני חושבת ומרגישה וזה מה שאני חשבתי כשקראתי את הטור הנרקיסיסטי שכתב היום. שלי יחימוביץ',אגב,לא מוזכרת בטור הזה במילה. לא ערכתי השוואה ולא ניסיתי כאמורלשרת אותה בשום דרך.כשאני כותבת ביקורת על מישהו שבצד שלך (נגיד ביקורת על ש"ס) זה יראה לך ביקורת לגיטימית, אני מניחה, למה כשזה ביקורת על מישהו שאת אוהבת זה נחשב "ליכלוך" ?

  3. איילת אבנית הגיב:

    גם שלי בעצמה וכל מועמד מנסה לשווק את עצמו וזה לחלוטין לגיטימי…. גם שלי משווקת את עצמה בכל מדיה אפשרית ובכל זאת את לא מגדירה אותה כנרקסיסטית…. ועליה לא ציטטת ממשלי…
    אני יודעת שבטור הספציפי הזה לא התייחסת לשלי באופן ישיר, אבל לאור הפירסומים הרבים בפייסבוק לא היה לי מנוס מלעשות את הקישור המתבקש.
    להזכירך, אני מאוד מאוד מעריכה את שלי, הן כאדם והן כפוליטיקאית ואני שוקלת ברצינות רבה להצביע עבורה, אבל אם תיפול לקמפיין שלילי ותלכלך על מועמדים אחרים זה יוריד לה נקודות זכות, כמו אצל מועמדים אחרים כמו יאיר לפיד…
    פוליטיקאים – שימשיכו לשווק את עצמם, את דעותיהם, רעיונותיהם והשקפת עולמם ולא ילעיגו וילכלכו על מועמדים אחרים… בא לי פוליטיקה נקייה נקודה!

    • שלי יחימוביץ' ואני ישויות נפרדות. היא תשווק את עצמה כפי שעשתה עד היום , בדרכה.התחלת השיווק הייתה בספר שכתבה בשם:"אנחנו". שם שאומר הכל על מה היא חושבת על פקידו של המנהיג: לשרת את הציבור. לא להאדיר את עצמו.הפוסט שלי היום התייחס ספציפית לטור שלו היום.לי צרם שיר ההלל ששר לעצמו שם. הוא רק היה צריך לכתוב טור אחרון כעיתונאי ולא לנצל את המדיה של העיתון כדי לשווק את עצמו כפוליטיקאי. את זה שיעשה בבלוג של המפלגה. שם זה לגיטימי. אגב אני מעריכה אותו ככותב מוכשר. את השאר אדע כשיהיה איש של מעשים.אגב אני שמחה שאת שוקלת ברצינות להצביע עבור שלי. חשבתי שאת סגורה על לפיד. יצא משהו טוב מכל התגובות כאן:)

  4. איילת אבנית הגיב:

    אם תמשיכי להכפיש אותו, אצביע לו… חחח… שבת שלום 🙂

  5. א הגיב:

    מדוייק ועצוב, עצוב שיש מספיק בעלי זכות הצבעה שהמניפולציות האלה עובדות עליהם יופי

  6. מני גל הגיב:

    כך כתבת': י להיות 'הבן של'. זה גם סוג של הרגל שקשה להפטר ממנו.'
    ואני אומר: יאיר לפיד הוא הרגל שיהיה לנו קל להיפטר ממנו…

  7. tamar הגיב:

    מסכימה עם מה שכתבת בהחלט מותר לנו לגלג עליו אבל זה יאיר לפיד – האיש והבלורית – האמת אני מעדיפה לפעמים אנשים כמוהו שאנחנו יודעים מה הם מאשר את הד-פרצופיים – ומאלה גם לא חסר!

להשאיר תגובה

